STEFANO GIOVANNONI / GIOVANNONI DESIGN

Uttrycksfulla designer: de uttrycksfulla designerna hos designern och arkitekten Stefano Giovannoni leker virtuost med symbolerna och metaforerna i det undermedvetna och fascinerar med sina berättande kvaliteter.

Bland de märken Stefano Giovannoni arbetar med finns Alessi, Flos, Helit, Inda, LAUFEN, Magis, Nissan, Oras, Seiko, Siemens, 3M och många fler. Han designar inte bara industriella produkter inom kök, badrum, möbler och boende, bilar och elektronik, utan skapar också inredningar och arkitektur. Hans verk ingår i det permanenta arkivet för Georges Pompidou Centre i Paris och samlingarna vid Museum of Modern Art i New York. Stefano Giovannoni föddes 1954 i La Spezia och studerade arkitektur i Florens. Han bor och verkar nu i Studio Giovannoni, ett renoverat gammalt fabriksområde i centrala Milano.

Med "IL BAGNO ALESSI One" har han skapat en av de mest fantastiska badrumsdesignerna på marknaden under senare år. Det golvstående tvättstället Tam-Tam, med sin avrundade mjuka form som lyfter fram badrummets organiska aspekter, erhöll en Design Plus-utmärkelse och är det visuella ankaret och den avgörande designfaktorn i badrummet, som är ett samarbete mellan Alessi, LAUFEN, Oras och Inda.


”IL BAGNO ALESSI One” är designad av Stefano Giovannoni och har blivit en verklig badrumsklassiker. Nu har ”IL BAGNO ALESSI One” utökats med nya keramikdesigner och ett helt nytt möbelsortiment. Vad lockade dig att utöka det här sortimentet?

 

När ”IL BAGNO ALESSI One” lanserades 2002 var det en av de mest innovativa kollektionerna på marknaden. Idag har den blivit en klassiker i badrummet, kännetecknad av ikoniska produkter som det golvstående tvättstället ”Tam-Tam”, kranar med primära former eller den droppformade toaletten med keramiköverdel. Jag ville gärna ta reda på hur mycket potential som fortfarande går att ta fram ur den här framgångsrika kollektionen – och vad Laufen kan uppnå med sin toppmoderna keramikteknik. I den första kollektionen fokuserade vi mer på intrycket av varje produkt, snarare än att täcka flera olika typologier. I den andra kollektionen, nästan tio år senare, kände vi att tiden var inne för att utveckla projektet och skapa nya typologier som är mer sofistikerade och relaterade till kontraktsprojekt. Samtidigt ville vi hantera ett bredare spektrum av specifika krav. Vi fyllde det här gapet genom att definiera de saknade typologierna via halvnedsänkta och nya bänktvättställ som är större än de tidigare. Dessutom har vi lanserat nya, starka och innovativa produkter som tvättstället ”Tuna”, en ny uppsättning ”Tam-Tam” och en ny elektronisk kran.


Vad gör utformningen av ”IL BAGNO ALESSI One” tidlös och ändå modern?

Redan från början kännetecknades estetiken i ”IL BAGNO ALESSI One” av emblematiska former. Det fanns en stark identitet hämtad från själva naturen som var djupt förankrad i mänsklighetens undermedvetna – som tanken på en vit sten polerad av vattnet. Produkterna skiljer sig inte åt genom sina detaljer, utan genom sin styrka, sitt tydliga koncept och sina primalformer som utstrålar renhet och uttrycksfullhet. ”IL BAGNO ALESSI One” verkar vara en tidlös arketyp som är trendriktig utan att följa någon särskild stil, som något skapat av naturen själv.


– De formella elementen i det här projektet är mycket innovativa och exemplariska. Stefano lyckades överträffa sin egen personliga stilistiska paradigm som har kännetecknat praktiskt taget alla de bästa designerna från 1980- och 1990-talet genom en innovativ syn på design som jag skulle kalla ”meta-stilistisk”. Han lyckades fritt och skickligt utnyttja den omfattande vokabulär som har gjorts tillgänglig för mänskligheten för att skapa föremål som är både anslående och mer mänskliga. - Alberto Alessi.